Monday, March 18, 2013

Tegar.

Dada berombak. Nafas terasa sesak. Mencari -cari oksigen yang kononnya seakan hilang. Mata ku pejam rapat . Mencari tenang. Mengawal perasaan.

Aku melakukannya lagi! 

Kadangkala kita terulang-ulang kesilapan yang sama meskipun kita berjaga-jaga daripada melakukannya.

Dan berulang-ulang juga ada insan yang terluka.

Sukar sekali menapak di jalan perubahan. 


Tidak cukup dengan duri merintangi, ditambah pula dengan lemahnya hati.

 
Ditusuk pula hasutan syaitan kanan dan kiri.

Selalu saja putus asa menyinggah, dan terfikir melarikan diri mungkin cara terindah. Mana tidaknya makin cuba diubah, seringkali kesilapan sama diulangi, dan menyegarkan kembali parut yang kian menyembuh. Terasa ingin lari jauh dari insan. Terkurung sendiri, sendiri. Takkan menyakiti yang lain. 


Ingin berlari ke suatu tempat, menjerit sepuas-puasnya. Meluahkan yang terpendam . Membuka lipatan kisah hati yang ketat  ini. Melerai kepedihan yang melingkari jiwa. 

" Ya Allah, bantulah hambamu ini! " 

TAPI! Dengan memencil diri, akan membesarkan masalah.Ianya tidak akan 
ternoktah, bahkan semakin susah. 

Argh! Air mata menitis laju. Awan mendung geram yang memberat sudah tidah tertahan lagi. Hujan air mata melanda. Membasahi wajah yang sedia kusut. Tangan diletakkan ke dada. Kenapa ? Kenapa aku sering mengulangi kesilapan yang sama ? 



" Ya, Allah ,mujahadah ini amat menyakitkan dan meletihkan. Aku tahu inilah ujianMu untuk menguji sejauh mana tegarnya aku berada di jalan perubahan ini, bukan? Sungguh ujian ini terasa memberat di pundakku. Hanya kurniaan kekuatan dan kecekalan mampu mengangkatku daripada terus tenggelam dalam arus putus asa yang ganas. Hanya padaMU, ku sandarkan pertolongan dan pengharapan. Tetapkanlah aku di jalan ini. Ku merayu, Aku takkan putus asa dan lari. Aku tak ingin berpatah balik.Aku adaMU.  "


Ya, mujahadah ini, ianya meletihkan! 

Ku pasti ramai yang mengalami perkara sama sepertiku. Sama-sama kita tegarkan hati dalam mencari cintaNYA. Moga Allah kuatkan kita. 

Ingat, tika kita memulakan langkah pertama di jalan perubahan ini, kita sudah berjanji untuk bersedia dengan apa jua yang merintangi. Ayuh! Usah putus asa! Jangan lari!

Let's make it together!


Moga Allah kuatkan sesiapa saja yang ingin berubah.





tangisanjiwa: kuat!


Hauri Islam
Irbid, Jordan

No comments:

Post a Comment