Saturday, July 6, 2013

Babak Drama Yang Paling Real!

Kehidupan.

Kita adalah hidupan yang hidup dalam sebuah kehidupan.

Kehidupan bukan senang. Ia adalah realiti yang terbentang. Bukanlah imaginasi yang akan hilang jika kita hapuskan.

Entah kenapa aku selalu terfikir tentang kehidupan. Mungkin kerna ku sudah mula mengerti nilai serta makna kehidupan. Mungkin kerna ku sudah bukan lagi kanak-kanak yang hanya memerhati tanpa memahami. Mungkin aku sudah dewasa. Dewasakah aku ? Matangkah aku ?

Ku jadi lebih sensitif pada insan. Setiap kali,ku perhatikan seseorang , pastiku ku cuba membayangkan kehidupannya. Bagaimanakah kehidupannya ? Bahagia atau tidak ?

Pertamanya, minggu lepas , aku ke pusat membeli belah. Tika itu, sudah malam. Ummiku mahu membelikan adik bongsuku seluar. Kami ke ruang menjual pakaian. Sementara ibuku memilih, ku terlihat seorang pekerja di situ. Lamaku memerhatikannya. Dia kelihatan sungguh letih. Beberapa kali dia menguap. Mungkin sudah bekerja daripada tengahari tadi. Ku jadi kasihan melihatnya. Pasti dia letih berdiri sepanjang dia berkerja ,letih melayan pelanggan yang tak putus-putus . Belum lagi dikira kerenah dan ragamnya.

Ku lihat dia melipat kembali pakaian yang dibelek-belek pelanggan. Tanpa merungut, tapi di hati siapa yang tahu. Berulang kali melakukan benda yang sama. Ya, itu memang menjadi tanggungjawabnya, kerana itulah aku kagum dengan kesabaran dan semangatnya. Bekerja untuk mencari rezeki. Padaku dia insan yang cukup hebat.

 Peristiwa kedua, tika itu , aku berada dalam kereta. Kereta yang dipandu ummiku meredah kesesakan jalan raya. Waktu itu, waktu di mana ibu bapa sibuk mengambil anak-anak mereka pulang dari sekolah. Ku melemparkan pandangan ke luar tingkap. Tiba-tiba, sebuah motosikal melepasi kereta kami perlahan-lahan. Motosikal yang dilengkapi bekas air. Kelihatannya seperti pak cik ini menjual air sebagai punca rezekinya. Pak cik itu kelihatan tua. Kasihan menyerang jiwaku. Menjual air di tengah-tengah kepanasan tengahari yang menyingga ini.

MasyaAllah, beruntung anak-anak pak cik ini kerna memiliki ayah yang sangat penyayang. Pastinya pahala dicatat setimpal peluh yang mengalir. Biarpun memenatkan , asalkan rezeki yang halal , pasti mendapat ganjaranNYA. Setiap kali air yang dijual pak cik itu menghilangkan dahaga , pasti mendapat ganjaranNYA juga. MasyaAllah. Ku mengharapkan anaknya menghargai ayah mereka yang sangat baik ini.


Peristiwa ketiga, hari itu, ku menonton kaca televisyen. Paparan berita menghiasi televisyen pada waktu itu. Kelihatan seorang ibu yang ku kira berumur 30 an sedang ditemu ramah wartawan. Pantas mataku tertancap pada tulisan yang terpapar. " Pembunuh **** dihukum gantung ". Hatiku beristighfar pabila kronologi kisah pembunuhan disebut pemberita. Seorang kanak-kanak perempuan yang berusia 4 tahun dibunuh dan dibakar dan dijumpai di ladang kelapa sawit pada tahun lepas. Sungguh kejam! Serta merta ingatanku terarah pada ibunya yang ditemu ramah sebentar tadi.

Ku membayangkan bagaimanakah dia ketika kali pertama melihat mayat anaknya ? Mengetahui anaknya dibunuh dengan kejam. Bagaimanakah perasaannnya ketika melihat wajah penjenayah yang membunuh anak kesayangannya ? Ya Allah, sungguh berat ujian yang menimpanya. Memiliki sebuah kenangan yang sangat menyakitkan. Kenangan yang pasti mengunjungi kotak ingatan selamanya meskipun cuba untuk dilupakan.

Ku terfikir bagaimanakah insan itu sanggup membunuh ? Ke manakah perginya perasaan kasih sayangnya ? Belas kasihannya ? Bukankah pabila kita melihat seorang kanak-kanak , kita akan rasa ingin menyayanginya ? Wajah mereka yang comel dan mulus itu.. Ahh...

Ku harapkan semoga ibu kanak-kanak itu tabah dan cekal menghadapi ujiannya ini. Orang yang imannya hebat, pasti ujiannya hebat. Ku harapkan juga pembunuh itu mendapat keampunan daripada ibu itu dan paling penting , keampunan Allah.


Itu hanyalah 3 kisah daripada jutaan kisah kehidupan. Hanya beberapa titik air daripada lautan kehidupan.

Tak dinafikan, pabila ku memerhatikan mereka, ku selalu terfikir apakah mereka tahu mengapa dan kerana apa mereka membuat semua itu ?  Bersusah payah mencari rezeki . Tahukah mereka akan tujuan sebuah kehidupan ?

Dan kenapa ada yang sanggup membunuh ? Lupakah akan tujuan sebuah kehidupan ?


Hidup tanpa tujuan ibarat belayar tanpa destinasi.

Bersusah payah tanpa mengetahui hujungnya.

Mendengar sebuah lagu tanpa mengetahui maknanya.

Mengarang cerita tanpa mengetahui pengakhirannya.

Tujuan yang memberi makna kehidupan , dan kita hidup untuk mengejar makna itu.

Jika kita mengetahui kita diberi kehidupan untuk mengejar redha Tuhan, pasti apa sahaja yang kita lakukan berada di atas titian yang tepat.

Redha Allah lah merupakan tujuan kehidupan. Kita adalah hamba yang tugasnya mengabdikan kepada Allah.

Adz-Dzaariyaat (51 ayat 56) :
dan tidak aku jadikan jin dan manusia kecuali hanya untuk beribadah
kepada-Ku.

Berada di dunia ini untuk menjadi khalifah atau pemimpin , memakmurkan dunia.




Bila jelas akan tujuan kehidupan, apa jua yang mendatang pasti dapat dilalui dengan tenang. Tenang dalam kepayahan. Tetap yakin Allah memerhatikan. MasyaAllah, pasti hidup akan terasa mudah!


Merasa kehadiran Allah di mana jua kita berada, melakukan semuanya kerna Dia.
Ihsan! Itulah nikmat yang akan dicapai. Kemanisan iman mengalir dan membuat kita tak mampu menjauh daripada Tuhan. MasyaAllah, mampukah kita merasai semua itu ?



Manusia tidak dijadikan untuk diri sendiri. Manusia tidak dijadikan hanya untuk hidup di dunia yang kecil ini , tetapi dijadikan kehidupan yang kekal abadi, manusia dijadikan untuk selama-lamanya.

Ingatlah, kehidupan dunia bukanlah segalanya, ianya persinggahan sebelum kita menuju ke destinasi yang takkan fana, yang mana akan dihuni untuk selama-lamanya. AKHIRAT.



Mencari bekalan taqwa untuk dibawa ke sana.


Life is worth living when you know what life is about, why you have to live and how to live it.                                      


Percayalah, hidup dengan mencintaiNYA akan membuat hidup kita bahagia.

Belajarlah untuk mencintaiNYA.

MencintaiNYA memberi makna.


Bebelanjiwa: Ramadhan just around the corner! 

Hauri Islam 
Terengganu








No comments:

Post a Comment