Tuesday, June 3, 2014

ANTARA DURI DAN HARUMAN MAWAR ?

Di kala musim cuti, kadang ku termenung sendiri. Memikir nikmat diri. Minda terarah kehidupan yang sedang dilalui. Naik turun, suka duka yang telah ku jalani sepanjang 21 tahun sudah ku bernafas.

Dari sekolah rendah , ku kira memoriku bermula di situ, sehingga sekolah menengah dan sekarang di universiti.Dan jika diizinkan , ku akan bergelar graduan tahun hadapan. Doakan.

Ku cuba kira nikmat dan ujian yang ku terima. Pasti tak mampu dibilang, namun ku cuba membilang kenangan yang jelas terpahat kemas di ingatan. Ku kira jua kelebihan dan kelemahan diri. Ku teliti satu-satu.


UJIAN DAN NIKMAT. KELEMAHAN DAN KELEBIHAN

Semestinya, semua manusia akan merasa. Ujian adalah lumrah kehidupan. Ujian adalah hiasan kehidupan,yang pasti mengajar kita banyak perkara.

Namun, lumrah manusia juga lemah ketika diuji. Diuji dengan bermacam dugaan. Kehilangan, ditipu, ditinggalkan, kegagalan. Saat ini,mungkin kita akan merungut dan mempersoalkan, kenapa aku ? Kenapa tidak dia? Sedangkan aku yang lebih berusaha daripada dia, lebih bersungguh, lebih rajin dari dia. Lebih menyakitkan pabila kita diselubung kegagalan dan dia dilambung kejayaan, sedangkan kita dan dia sama.

Sahabat anda, yang hari-hari , tengok movie, dan kamu berhempas pulas belajar, bersedia awal, dua minggu sebelum exam. Study awal. Dan dia masih dibuai movie dan game , dan hanya study last minute. Tup, tup, keluar result exam , dia yang lebih tinggi dari kita. Mana tak angin ???? Hati diuji, lisan diiuji. Pasti kita tanya kenapa? Dan kenapa ?

Kita diuji dengan kehilangan. Kehilangan insan yang tersayang. Jiwa meraung, minda terasa beku. Terasa lemah seluruh badan.Seakan mahu rasanya masa berhenti,memutar kembali agar bisa masa dengan dia lebih dinikmati dan dimanfaatkan. Diri mula membandingkan, kehidupan insan lain dengan kita. Kenapa keluarga dia itu masih lagi sempurna ? Sedangkan mereka hari-hari dihanyut dunia,seaakan lupa akhirat menanti di hujung sana,dan aku yang sentiasa beribadat dan mengingati dia, mengapa aku pula diuji begini??

Saat pertanyaan ini menerpa, harusnya kita beristighfar pada Dia.

Lupakah kita, ujian itu tanda sayang Allah pada kita. Di antara berbilion hambanya, dia hadiahkan ujian itu buat kita.Supaya kita dekat pada Dia, mengadu pada Dia,

Seandainya bisaku ku umpamakan, ujian itu sebuah lubang yang dalam, pasti untuk melepaskan diri dari situ memerlu kekuatan yang tiada taranya. Dan tika itu, jiwa mengharap sandaran, mendamba pertolongan. Tiada jawapan yang paling tepat, selain kembalilah pada Allah. Percayalah, tika semua pergi meninggalkan kamu, Allah lebih lebih dan lebih daripada cukup. Ketahuilah, Allah sentiasa bersama kamu.

Ayat cinta buat yang beriman.

Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: "Kami telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta 

SURAH ANKABUT , AYAT 2-3

Dia beri ujian, untuk kita zahirkan iman yang sebenar. Goyahkah tika diuji,atau makin utuh mencintaiNYA.

Dia beri ujian, untuk lihat kepada siapa kita mengadu pasrah, kepada siapa kita berserah.

Syukur tika diduga, syukur jua tika dianugerah bahagia. 

Bila diduga, usah cepat melatah, duduk sebentar. Renung hikmah dan maknanya. Allah sedang berbicara. Allah sedang menyantuni kita.



Mungkin juga kerna ini bukan ?


Kadangkala kita terlalu memilih untuk melihat banyak ujian, daripada melihat anugerah yang Allah berikan.

Mengapa selalu dibilang duri yang ada pada sekuntum mawar sedangkan menikmati haruman mawar itu lebih membahagiakan ?


Positif. :)

Kuatkan hati. Kuatkan jiwa. Bina hubungan denganNya.

Apa yang mendatang, ujian, nikmat, kelemahan mahupun kelebihan, syukur akan buat kita bahagia.




bebelanjiwa: syukur ye syakira... dah nama syakira maksudnya syukur.

Hauri Islam
Irbid, Jordan


No comments:

Post a Comment