Sunday, October 25, 2015

BEING UNKNOWN



When everybody around you try and compete to get everybody know them.
By posting their cute, gorgeous , beautiful pictures on social media.Chasing follower and liker.

Namun tak adil untuk menghukum semua dengan hukum yang sama.Tak semua begitu. Mungkin mereka ada sebab tersendiri. Sebab yang harus dan halal untuk mereka dedahkan wajah mereka di media sosial. 

Apa yang saya ingin sampaikan,
Dalam keadaan semua orang mengejar perhatian mungkin di atas pelbagai sebab.

Being unknown is special.
Being mysterious is rare.
Especially for girls. Now,showing your beauty and your true self in social media is trend , to show that you are not fake.

Kata-kata seperti " kau ni hipokritlah, its okay untuk tunjuk diri kita yang sebenar kadang-kadang, bukan selalu, kau ni cantiklah, kalau post gambar kat instag, mesti berduyun follow kau,." diungkap oleh orang sekeliling kita. 

Tak kurang juga yang rasa insecure bila tengok sahabat-sahabat ramai follower, liker, friend di laman facebook atau instag. " Aku ni tak cantik ke, rasanya dah cantik, gambar dah filter cantik-cantik, brightness pun dah setting elok-elok,"

Tambah lagi satu sebab untuk rasa tertekan. 

Bila tengok kawan-kawan beli baju baru, handbag baru, shawl baru, kasut baru, dan post di instagram , ratusan liker. Cemburu, nak juga ada seperti itu. Sanggup berhabis duit untuk beli yang baru. Rasa insecure kerana dia lagi cantik pada pandangan kita dan orang lain.

Come on girls.
First, being unknown is not fake, it just you choose who can see your beauty , coz girl's beauty is just for someone have right to see it. 

Second, sederhana dan merasa cukup itu adalah punca ketenangan. Kenapa nak kejar pandangan dan nilaian manusia ? Letih dan perit rasanya, bila hidup atas persepsi orang. Hati manusia berubah, hari ini mereka suka yang ini, esok suka yang lain.

So girls , its okay for being unknown in human's eyes, just make sure Allah know you.
And its okay  for having an ordinary clothes, non branded things, as long you are happy with it, cover you aurat without tabaarruj and Allah like it.



-wannursyakira-



No comments:

Post a Comment