Thursday, November 5, 2015

MEMORY THAT NEVER FADE

Mengenang memori.

Kadang-kadang bila bersendiri, sesekali teringat kenangan lalu. Bila tengok sesuatu, terus teringat kenangan yang tercipta bersama wujudnya sesuatu itu.

Saat ini, terkenang kenangan di Jordan bila mendengar lagu yang selalu didengari sewaktu di sana. Di sana , mahu ke mana-mana , aku lebih senang untuk berjalan. Malas nak naik teksi. Aku akan naik teksi bila ada mood untuk bergaduh dengan pemandu teksi, kerna akhir perjalanan, pasti minta lebih. Malas nak sakit hati. Bila ter”sakit” hati dengan Arab, lama juga proses healing tu.  Lagipun , memang aku suka berjalan sambil tengok suasana, perhati kehidupan orang. Jadi, selalunya ketika berjalan , selalu saja ku sumbat earphone di telinga mendengar lagu , instrumental. Bila berjalan , perhati kehidupan orang sekeliling, kononnya jadi muzik latarlah. Dan sebenarnya nak hilangkan ke”awkwardan” bila berjalan seorang diri. Banyak kali juga berjalan seorang sendiri, mahu ke kedai, mahu ke rumah syeikhah, mahu ke rumah kawan. Jadi, nak hilang sepi berjalan seorang jugalah sebenarnya.

Saat ini, tersenyum seorang diri bila terdengar lagu yang didengari dulu. Terbayang suasana di Jordan. Tersengih seorang diri. Dalam perjalanan,  yang setiap hari sama saja laluannya, melihat insan yang sama, kedai yang sama, tapi setiap hari ada watak dan cerita yang berbeza. Setiap kali , melalui syari’ jamiah ( jalan Universiti ) , melihat cerita sama cuma watak berbeza, kanak-kanak perempuan atau lelaki yang sering meminta sedekah dengan pejalan kaki dan ada juga yang menjual gula-gula getah. Sesekali aku menjadi pembeli. 

Perasaan kasihan hanya Tuhan yang tahu. Tapi tidaklah selalu aku membeli, nanti makin meminta-minta. Berpada-pada dalam memberi. Setiap kali, akhir perjalanan, sekiranya aku tidak membeli atau memberi, aku selalu bertanya pada diri sendiri adakah aku insan yang kejam, tak mengendahkan permintaan dan usaha kana-kanak itu. Kemampuan aku juga terbatas. Wang juga cukup-cukup makan. Doa aku hulurkan dek ketidakmapuanku untuk memberi. Bayangkan umur sebegini , 4 , 5 tahun, sepatutnya waktu pagi, berada di bangku sekolah, belajar dan bermain bersama rakan sekelas, mereka meredah dunia yang mencabar dengan mencari makan sendiri.


4 tahun aku di sana, 4 tahun menyaksikan kisah yang sama, 4 tahun menghadapi rayuan dan permintaan yang sama, 4 tahun berdoa perkara yang sama , moga mereka terkeluar dari kesempitan hidup dan dilimpah bahagia.

Pastinya tiap kali mengenang kenangan, kerinduan akan jadi teman.

Salam kerinduan buat Jordan dan seisinya.



First year trip.


-wannursyakira-

No comments:

Post a Comment