Sunday, January 3, 2016

" CIKGU AJAR TAK QURAN ? "

Aku membaca Al Quran usai solat jemaah dengan Syahida. Dia hanya melihat di sebelahku. Dia menguis bahuku. Aku berpaling. Dia mengeja Quran dengan bahasa isyarat.

Aku mengangguk tanda betul ejaanya. Sejak akhir-akhir ini, bila bertemu sesuatu benda ,aku akan memintanya mengeja untuk memastikan dia tahu. Aku cuba memperbanyak vocabnya supaya senang untuknya berkomunikasi. Rupanya tak semua benda ,ada bahasa isyarat. Jadi pilihannya, dengan mengeja.

Berbalik kisah tadi.

" Kat sekolah, cikgu ajar tak Quran?, " tanyaku dengan bahasa isyarat.

" Cikgu bagitahu adik tak boleh baca Quran sebab tak boleh mendengar dan bercakap. Cikgu ajar yang cacat penglihatan sahaja," jawabnya dengan bahasa isyarat.

Aku mengangguk perlahan ,isyarat memahami ceritanya. Sayu rasanya. Lama aku memerhati tingkah Syahida.Tiba-tiba, terasa nikmatnya boleh membaca Quran dan memahaminya. Ada yang mahu baca, tapi tak mampu ( ketidakupayaan kekal ). Kita, yang boleh baca kadang-kadang liat nak baca satu muka sehari. Liat nak belajar tentang Quran. Bukan tidak upaya, tapi malas!

Teringat ketika pergi ke Majlis Penyampaian Hadiah di sekolah Syahida, ada persembahan bacaan Quran dari pelajar cacat penglihatan. Dia membaca Quran Braille. Aduh, rasanya! Situasi yang jarang dilihat ,jadi kesannya menusuk. Tiada alasan untuk kita yang sempurna untuk bermalas-malasan menikmati indahnya kata-kata Tuhan iaitu Quran.

Moga Allah kuatkan iman.
Moga Allah kuatkan setiap yang berjuang. :)

No comments:

Post a Comment