Monday, November 16, 2015

Hati Yang Berdoa




Hari-hari kita takkan terlepas daripada terlihat suasana kehidupan orang lain.
Ketika kita berjalan, bekerja, memandu, tak terlepas bersua dengan kisah manusia.

Jangan lupa untuk berdoa buat mereka. Tak rugi. Berdoa dalam hati.

Kita naik kereta, orang sebelah naik motor, doalah " Moga Allah murahkan rezeki dia supaya dapat naik kereta, terlindung dari hujan dan panas".

Kita terlihat pak cik tepi jalan menjual aiskrim, doalah " moga dimurahkan rezeki dan diberi badan yang sihat untuk berkerja ".

Kita terlihat budak sekolah dalam perjalanan balik ke rumah, jalan kaki, doalah " moga Allah selamatkan dan lindungi dia dari sebarang bahaya ".

Kita terlihat, ibu, ayah dan anak berjalan-jalan dengan gembira, doalah ," moga Allah kekalkan kebahagiaan mereka selama-lamanya".

Kita terlihat mak cik terhenjut bahunya, batuk tak berhenti-henti, doalah ," moga Allah sembuhkan batuk mak cik".

Kita menonton berita, dipapar kisah pembunuhan, doalah," moga Allah memberi kekuatan dan hati yang redha dengan ujian kepada keluarga mangsa".

Ini contoh-contoh kisah masyarakat kita, daripada kita bercakap entah apa-apa tentang apa yang kita lihat, atau bersimpati kosong, hulurkan secebis doa buat mereka.

Tak rugi berdoa. Mana tahu, doa kita itu membantu mereka dan membantu hidup kita. Tak mampu menolong dengan harta, bantulah dengan doa. Dengan cara itu, tenang sikit rasa hati , at least dapat membantu dengan doa. Cara ini juga boleh bersihkan diri kita daripada sifat pentingkan diri sendiri dan sombong.

Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepada engkau tentang Aku, maka sesungguhnya Aku sangat dekat (kepada mereka). Aku perkenankan doa orang-orang yang mendoa apabila ia memohon (mendoa) kepada-Ku. Sebab itu, hendaklah mereka memenuhi (seruan)-Ku dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, mudah-mudahan mereka mendapat petunjuk."

Surah Al-Baqarah, ayat 186.

Mohonlah (berdoalah) kamu kepada Tuhanmu dengan cara merendahkan diri dan cara halus, bahwasannya Allah tidak menyukai orang-orang yang melampaui batas; dan janganlah kamu berbuat kebinasaan di bumi (masyarakat) setelah la baik; dan mohonlah (berdoalah) kamu kepada Allah dengan rasa takut dan loba (sangat mengharap); bahwasannya rahmat Allah itu sangat dekat kepada orang-orang, yang ihsan (Iman kepada Allah dan berbuat kebajikan)."

Surah Mu'min, ayat 60.


Kuasa doa, ramai yang meremehkannya.
Jadilah insan yang merasai kuasanya.

Hati yang berdoa, adalah hati yang tenang. Percaya pada Allah Yang Maha  Mendengar.

-wannursyakira-



No comments:

Post a Comment