Thursday, January 3, 2019

HATI YANG SIHAT SUKAKAN NASIHAT

Tanda hati kita sihat dan sejahtera dengan iman adalah kita mampu mendengar nasihat daripada sesiapa sahaja.

Tanpa mengira sesiapa itu "siapa" .
Tanpa melihat jawatan, darjat, umur , mahupun harta.

Cuba kita renungkan mampukah kita merendah hati dan mendengar nasihat dari orang yang muda dari kita sama ada kanak-kanak, adik kita, atau anak kita.

Adakah kita mampu mendengar nasihat dari sahabat kita yang sama umur mungkin?

Jika kita terasa malas dan memandang rendah dengan nasihat sesiapa atas alasan mereka tidak sama dari segi sesuatu dengan kita, itu tanda hati kita bermasalah. Bimbanglah akan keadaan hati kita kalau kita rasa macam tu.

Mungkin kita kadang-kadang adore dengan penyampaian seseorang atau sesetengah ustaz atau ustazah, dan tidak menyukai cara penyampaian sesetengah pendakwah yang lain, tapi itu tak bermakna kita boleh memandang rendah pada nasihat yang mereka sampaikan.

Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda ;

لَا يَدْخُلُ الْجَنَّةَ مَنْ كَانَ فِي قَلْبِهِ مِثْقَالُ ذَرَّةٍ مِنْ كِبْرٍ قَالَ رَجُلٌ إِنَّ الرَّجُلَ يُحِبُّ أَنْ يَكُونَ ثَوْبُهُ حَسَنًا وَنَعْلُهُ حَسَنَةً قَالَ إِنَّ اللَّهَ جَمِيلٌ يُحِبُّ الْجَمَالَ الْكِبْرُ بَطَرُ الْحَقِّ وَغَمْطُ النَّاسِ

“Tidak akan masuk surga seseorang yang di dalam hatinya terdapat kesombongan sebesar biji sawi. Ada seseorang yang bertanya, Bagaimana dengan seorang yang suka memakai baju dan sandal yang bagus ? Beliau menjawab, Sesungguhnya Allah itu indah dan menyukai keindahan. Sombong adalah menolak kebenaran dan meremehkan orang lain”. (HR. Muslim no. 91).

Tak ingin mendengar nasihat salah satu tanda kesombongan yang ada pada diri. Moga dijauhkan hati kita daripada sifat ini.

Hati yang sedia menerima nasihat, ini adalah sesuatu yang sangat hebat kerana hati ini mudah dibentuk dan akan sentiasa ingin cuba berubah menjadi lebih baik dan baik. Tak kira kita tua atau muda, atau dah beruban sekalipun.

Jika hati mudah dibentuk meskipun umur sudah keemasan, insyaAllah sosok itu akan sentiasa berubah menjadi lebih baik dan baik.


Nak kongsi satu doa yang saya baru berjinak-jinak amalkan adalah " Ya Allah, jadikanlah hati aku mudah menerima nasihat dan mudah dibentuk.

Pada mulanya, saya doakan untuk memiliki anak-anak yang mudah dilentur dan dididik. Tiba-tiba saya terfikir, takkanlah mahu anak saja yang mudah ditegur dan dididik, sepatutnya diri sendiri yang sebagai ibu dan anak juga lagilah utama punya hati sebegitu.

Ye bukan mudah, ianya perlukan mujahadah nak lawan ego dan apa jua anasir negatif dalam diri, tapi nak tak nak ,kita kena lawan juga kan? 😊


Moga Allah kurniakan hati yang sejahtera sentiasa pada kita semua.
Bukanlah hati yang panas dan memberontak mendengar nasihat yang baik,
tetapi hati yang tenang dan bahagia mendengar nasihat dan peringatan.

Sebagaimana do’a Nabi Ibrahim (Alahissalam) yang didalam Surah As Syu ‘ara, ayat 87-89:

“Dan janganlah Engkau hinakan aku pada hari mereka dibangkitkan,(yaitu) di hari harta dan anak-anak laki-laki tidak berguna, kecuali orang-orang yang menghadap Allah dengan hati yang sejahtera ( Qalbun Salimun)".

#tipskoreksihati

Wan Nur Syakira

No comments:

Post a Comment