Monday, February 18, 2019

DOA ,SENJATA IBU UNTUK ANAKNYA



Realiti masa sekarang, generasi berakhlak makin pudar dan hilang. Pemuda pemudi sekarang makin hilang adab dan malu. Lihat saja apa yang dikongsi di media sosial mereka. Dengar saja kisah guru yang mengajar di sekolah.



Makin tenat.
Makin parah.
Cakap-cakap mereka bukan biasa-biasa.


Selaku ibu, selalu bimbang tegarkah dan mampukah untuk semai akhlak yang baik dalam diri anak.
Nak tak nak, ibu bapa harus jadi qudwah yang baik dan boleh dicontohi oleh anak.


Nak share amalan peribadi yang selalu saya buat untuk Adam, setiap kali pakaikan baju dan seluarnya, saya akan bacakan doa memakai pakaian kuat-kuat .

" Ya Allah, sebagaimana Kau cantikkan rupaku, Kau cantikkanlah akhlakku."


 Lalu saya lanjutkan dengan doa,

"Ya Allah, jadikanlah Adam anak yang soleh, anak yang mudah dididik dan dilentur, anak yang jaga solat , quran dan akhlaknya", dan saya lanjutkan juga doa-doa yang lain.

Tak lupa, doa, " Ya Allah ,berilah kekuatan dan kesabaran buat abi dan ummi untuk didik anak -anak. Moga dapat jadi contoh yang baik buat anak". Doa untuk diri kita juga.


 Dengan harapan, moga Allah makbulkan doa ini dan Adam mengerti harapan umminya ini.



Satu lagi, pengaruhi minda separa sedar anak. Ketika anak sudah mahu tidur, sudah lali, bisikkan doa dan harapan kita untukknya.

Bercakaplah dengan anak kita tentang akhlak yang baik sambil menyusu dan anak sudah mahu terlelap.

 Kuasa minda separa sedar ini sangat hebat dan akan terkesan untuk jangka waktu yang lama. Orang barat kata, " bed time story". So, ambillah peluang ini untuk doakan, nasihatkan anak biarpun anak masih kecil. Moga ada hasilnya buat ibu yang tiada putus asa mendidik. Tips ini saya dapat dari kuliah Ustazah Asma' Harun.


Sudah pasti, tiada kelihatan lagi kesannya pada waktu ini, kerana Adam masih kecil. Belum menginjak 2 tahun pun. Tapi sebagai ibu, wajib kita usaha untuk anak tersayang. Kita juga sebagai ibu, haru sentiasa berubah jadi lebih dan baik. Kitalah role model pertama mereka.


Moga Allah hiasi anak kita dengan akhlak mulia.
Moga keluarga kita bahagia dengan berakhlak mulia.
Moga Allah himpunkan kita satu keluarga di syurga dengan asbab akhlak mulia. Amin. 😊

#tipsparentingbahagia

Wan Nur Syakira


No comments:

Post a Comment