Wednesday, April 3, 2019

REDAKAN TANGISAN ANAK DENGAN PUJIAN DAN PUJUKAN


Pagi ni , setelah siap makan , mandi , main semua, Adam start mintak makanan balik sambil nangis-nangis. Padahal baru je selesai makan nasi sepinggan , pisang dua biji, segelas susu dan air masak lagi. 😁 So, ummi dah boleh detect ni mesti merengek tidur sebenarnya. Dodoi jap sambil dukung, tak nak, nak turun. Jadi,ummi letaklah kat bawah. Bagi dia nak pergi mana. Kalau meronta macam tu, memang tak tidur.

Ummi duduk dekat tilam , perhatikan Adam yang menangis ,keluar dari bilik ,pergi kat meja makan.

 Nak give time Adam expresskan emosi dia. Adam dah masuk fasa tantrum sikit-sikit.
 So, ummi kena cool.
Kalau tak haru. 😂

Lepas tu, kejap je,Adam datang balik kat ummi. Menangis lagi ini.

Pastu ummi depa tangan ,"Meh ummi nak peluk, Adam sedih ye, sebab Adam nangis kan, Adam nak tidur ni sebenarnya,", ummi nak try console Adam. Sambil ummi cakap tu,  dia peluk, elok duduk macam koala.

Ummi tak berhenti lagi bercakap.
" Adam nak tidur ye. Adam nangis bukan saja-saja, Adam sedih . Adam baik. Adam soleh. Adam pandai joget, pandai solat."

Tetiba, Adam berhenti menangis, macam fokus dengar pujian ummi. Hehe. Ummi fikir ini peluangnya , puji lagi, puji lagi.

" Adam pandai buat bunyi ayam, bunyi ular, bunyi lembu, " sambil ummi buat bunyi , Adam pon terkekek ketawa. Aduh, tadi nangis ni ketawa pulak. Macam ummi je, haha.

" Adam pandai nyanyi lagi kereta kecil warna merah, pandai nyanyi lagu malam yang sepi ,lagu Abc , lagu alif ba ta, lagu 25 rasul, " sambil ummi nyanyi satu persatu.

Ummi intai dengan anak mata, Adam dah ralit , dah nak layu mata. Lega ummi! Habis lagi 25 rasul, tidurlah anak ummi tersayang ini. 💪 Ummi berjaya menghadapi tangisan Adam dengan cool. Bukan senang oi.. 😂😂

Ummi jumpa cara baru nak redakan tangisan Adam dan tidurkan Adam untuk hari ini. Tak tahulah berkesan tak untuk hari esok. 😁

Rupanya baby pun suka kalau kita acknowledge emosi dan kekeliruan mereka. Ini antara tips yang saya dapat melalui pembacaan.

 Bila kita sebut kita faham dan tahu mereka sedih, sebenarnya mereka faham kita cuba memahami. Yelah, mereka tak boleh nak ekspresikan dengan kata-kata ,jadi tangisan dan bahasa badanlah ekspresinya. Jadi ibu bapa kena peka dan tahu tentang perkembangan emosi anak kita bila umur tertentu supaya kita lebih tenang dan bahagia.

Bila kita positif hadapi tantrum anak dan give time untuk dia lepaskan, bila dia datang pada kita, cuba tenangkan dan alih perhatian anak, insyaAllah anak akan lebih senang untuk tenang.

TIPS HADAPI TANTRUM BANYAK DISEBUT BILA SAYA BACA.

1- Beri anak masa untuk nangis dan lepaskan emosi mereka.

2- Bila bertenang, mereka akan datang balik. Takpun, kita pergi dekat anak, pujuk dengan lembut dan alihkan perhatian dengan mainan, nyanyian dan sebagainya.

3- Banyakkan bersabar dan tidak berkasar. Kelak anak kita juga akan turut sama berkasar.

Nak buat memang susah dan memerlukan kesabarannn, tapi insyaAllah sabar yang manis akhirnya. 😊

#catatanparentingsyakira
#ummimasihbelajar

No comments:

Post a Comment