Saturday, June 15, 2013

Awak OK ?

Hanis mengeluh berat. Emosinya bergelora. Entah kenapa jiwanya kacau. Dia benci berkeadaan begini. Puas dicari sebab perasaannya tidak tenang, namun tidak dia temui.
Terdengar pintu biliknya dibuka. Muncul Iman dengan raut wajah ceria. Hanis hanya berwajah kosong. Gambaran rasa yang dihuni hatinya sekarang. Iman sedar dengan riak wajah Hanis yang lain daripada biasa.

" Are you ok ?,"

" You think ?," tanya Hanis malas.

"Ok, I get it. Saya keluar dulu, " balas Iman. Dia faham benar yang sahabatnya itu tidak mahu diganggu. Dia ingin berseorangan.
Dia masak  dengan tingkah Hanis. Dia menangguhkan hasrat untuk bertanya sesuatu pada Hanis.

“Malam nantilah aku tanya, “ hati Iman berbicara.

MALAMNYA...

Iman tekun menghadap laptop di meja belajarnya. Khusyuk membaca blog.
Hanis mengetuk pintu bilik Iman.

“Masuklah, “ ucap Iman tanpa berpaling.

Hanis masuk.

“Nah, air. “ kata Hanis sambil meletakkan segelas air di atas meja Iman. Iman tersenyum lebar.

“Terima kasih ! ,” jerit Iman . Pantas dia mencapai gelas lalu minum.

Hanis ketawa melihat telatah sahabatnya itu. Dia melabuhkan punggungnya di atas katil Iman yang hanya bersebelahan meja belajar.

“ Iman.., “ panggil Hanis.

“ Ya! , “ jerit Iman. Terangkat bahu Hanis mendengar jeritan Iman.

“ Ya Allah, kot ye pon, perlahan boleh tak, “ ucap Hanis sambil mengurut dadanya.

Iman tersengih.

“ Ada apa ?,”

“ Petang tadi, emosi saya tak stabil. Maaflah, “ kata Hanis perlahan. Tiba-tiba, dia rasa bersalah dengan layanan hambarnya pada Iman petang tadi.

“ Sebab tulah, awak buat air ini untuk saya. Nak pujuk sayalah ni, “ balas Iman lalu berpaling ke arah Hanis.

Giliran Hanis pula yang tersengih.

“ Tak de papelah, saya tak ambil hati pun. Saya tahu awak tengah dilanda taufan. Tengok muka pun dah tahu, “

“ Mesti awak takut dengan saya, sebab tu awak keluar kan , “ ujar Hanis.

“ Instead awak fikir saya keluar sebab saya takut dengan awak, kenapa awak tak fikir yang saya keluar sebab saya FAHAM awak. Saya bukan takut, tapi saya faham, “

Entah kenapa kata-kata itu begitu menusuk hati Hanis. Tiba-tiba, rasa terharu dengan jawapan Iman. Iman tersenyum.

“ Takut antara satu sama lain hanya membuat kita rasa jauh , memahami antara satu sama lain akan membuat kita rasa dekat, “ ujar Iman. Hanis diam memahami kata-kata Iman.

“ Cara kita pandang sesuatu akan membuat kita positif atau negatif. Kalau awak fikir saya takut dengan awak, perasaannya lain. Negatif. Tapi kalau awak fikir saya faham awak, perasaannya sangat best sebab ada orang faham kita. Positif kan ?,” kata Iman.

Hanis mengangguk tanda bersetuju. Dia mengiakan dalam hati. Tak pernah dia terfikir begitu. Iman membuatkan dia melihat sesuatu dengan sudut pandang yang baru.

“ Betullah cakap awak, tak terfikir pula,” 

Hanis tersenyum.

“ Mesti awak senyum sebab faham kan apa yang saya cakap, “ kata Iman.

“ Instead awak fikir saya senyum sebab saya faham, kenapa awak tak fikir yang senyum sebab saya gembira ada kawan yang baik,” ucap Hanis sambil mengangkat-angkat keningnya.

Mereka tertawa bersama.

Inspirasi daripada kisah benar.

Pengajarannya, sama-sama kita fikirkan yer. J

Always positive!



Bebelanjiwa: asyik termenung beberapa hari ini.


 Hauri Islam 
Terengganu


No comments:

Post a Comment